Missie, Visie, Identiteit
Onze missie
De Dorenhagen:
- waardeert verschillen
- begeleidt én ontwikkelt
- begeleidt ontwikkeling
Onze visie
De Dorenhagen is een kleinschalige school met een uitdagende leeromgeving, waarin we tegemoet komen aan de verschillen (in prestatie- en ontwikkelingsniveau) van de kinderen. We werken volgens de principes van adaptief onderwijs. Het concept ‘Kies Adaptief’ biedt mogelijkheden om de kinderen te laten groeien en ontwikkelen op vaardigheid- en kennisgebied. De Dorenhagen kenmerkt zich door eigentijds onderwijs en gezamenlijke verantwoordelijkheid van leerkrachten, kinderen mét hun ouders. Tevens is er aandacht voor de brede ontwikkeling van kinderen, probleemoplossend denken en procesgericht werken. Hierbij werken we middels het Brainport concept.
Onze Identiteit
We zijn een basisschool in Valkenswaard die streeft naar een gemeenschap waarin respect in je omgeving centraal staat. Op basis van wederzijds respect, staan we open voor kinderen en ouders van alle culturen en denominaties.
Onderwijs en Kwaliteit
Op onze school werken we met een kwaliteitsondersteuner, de vroegere intern begeleider. De kwaliteitsondersteuner levert een grote bijdrage aan de ontwikkeling van het zorgbeleid op onze school en helpt zo de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Ook het coachen van leerkrachten neemt een belangrijke plaats in. Lees verder
Zorg voor onze leerlingen
De groepsleerkracht is de eerst verantwoordelijke voor de aan hem of haar toevertrouwde leerlingen. De kwaliteitsondersteuner – de naam zegt het al – ondersteunt de leerkracht. Groepsleerkracht en kwaliteitsondersteuner hebben één keer in de vijf weken leerlingbesprekingen. In deze gesprekken kijken leerkracht en kwaliteitsondersteuner naar de ontwikkeling van alle leerlingen. In dit overleg bepalen ze welke zorg we als school dienen te bieden. Afhankelijk van de uitkomst van deze bespreking kan gekozen worden voor het werken volgens een groepsplan, waarin meerdere kinderen gelijktijdig ondersteuning krijgen met dezelfde hulpvraag. De individuele ontwikkeling van uw kind staat daarbij voorop. Hulpverlening aan kinderen die dit nodig hebben, vindt plaats binnen de groep. Deze extra hulp is voor iedereen beschikbaar. Door deze aanpak is de verwijzing van kinderen op onze school naar de speciale school voor basisonderwijs erg laag.